 |
|
 |
|
anowi
Dołączył: 25 Maj 2008
Posty: 5758
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 525 razy Ostrzeżeń: 0/5
Płeć: Kobieta
|
|
 |
|
 |
|
Wysłany: Pią 22:15, 03 Kwi 2020 Temat postu: |
|
|
Dawid z głową Goliata – Michelangelo Merisi da Caravaggio
„Dawid z głową Goliata” – zdjęcie odważnego Caravaggia.
Jest to znaczący obraz, demonstrujący wiele paradygmatów sztuki. Współcześni, w połowie XVII wieku, stwierdzili, że na zdjęciu zarówno przedstawione głowy, jak i Dawid i olbrzymi Goliat, są autoportretami różnych etapów życia artysty.
Jednak tylko nieliczni historycy sztuki zauważyli cechy Caravaggia po obu stronach. Istnieją spory dotyczące obecności modelu Goliath. Michelangelo Buonarotti, imiennik Caravaggia, uciekał się do przedstawienia swojej twarzy jako ofiary. Jego twarz jest odciskana na skórze Bartłomieja. Rembrandt próbował osiągnąć ten sam artyzm w ruchu, jak Caravaggio, w autoportrecie z martwym napojem.
W utworach o tej samej nazwie, wykonanych wcześniej przez Caravaggio, David został wykorzystany jako model z ulicy jako model. Prawdopodobnie w tej pracy pogląd, że David – autoportret artysty jest błędny.
W rękach Dawida, zwykłe ostrze, które nigdy nie służyło jako broń. Przed bitwą z Goliatem porzucił zbroję i broń, używając ostrza dopiero po bitwie, by odciąć przegranego. Caravaggio mógł zobrazować ciężki miecz, ale bohater staje się elegancki i chudy jak sztylet. Umieszczenie miecza oznacza wzniesionego fallusa. Michelangelo, Tycjan i inni artyści często stosowali takie seksualne akcenty w swoich pracach. Faktem jest, że w historii sztuki kwestie płci, malarstwa i architektury były ze sobą ściśle powiązane. Ciało i jego funkcje ujawniły, jak wierzono, mądrość Boskiego planu.
Tytułowa postać wyłania się z głębokiego mroku i staje w ostrym świetle, w prawej ręce trzyma nagi miecz, na którym widoczna jest inskrypcja "H-AS OS", stanowiącą skrót łacińskiego przysłowia Humilitas occidit superbiam (Pokora zabija dumę).
Jego melancholijne i kontemplacyjne spojrzenie kontrastuje z marszczącymi brwiami. Dlaczego Dawid wygląda tak rozważnie w tak okropnej scenie? Marszczyć brwi, oczywiście, wskazuje na głęboką myśl. Melancholiczka graniczy z litością dla pokonanych. David, z całym wyrazem wyrażanych emocji, wygląda na bardziej przegranego, mimo oczywistej przewagi. Ogólna atmosfera obrazu odzwierciedla ciemność, strach i smutek. Obecnie obrazy znajdują się w Muzeum Historii Sztuki w Wiedniu. Tylko wczesny „Dawid i Goliat” jest przechowywany w Muzeum Prado.
David i Goliath – Michelangelo Merisi da Caravaggio
Obraz włoskiego malarza Caravaggia „Dawid i Goliat”. Wielkość obrazu to 110 x 91 cm, olej na płótnie. Zdjęcia klientów to kardynał Scipione Borghese. Według Biblii Dawid i Goliat byli znanymi starożytnymi bohaterami; jeden przyszły król judzki, inny olbrzym filistyński, którego imię zostało uwiecznione w biblijnej opowieści o sztukach walki Goliata z Dawidem.
Pochodzący z Gat, Goliat należał do pozostałości starożytnego gigantycznego plemienia Rephaim. Podczas wojny Filistyńczyków z Izraelitami za panowania Saula, przerażał armię izraelską. Tylko Dawid, który przyszedł do obozu Żydów, miał odwagę wypowiedzieć się przeciwko temu strasznemu wrogowi, którego uderzył kamieniem z procy swego pasterza. Zgodnie z biblijnym świadectwem, Goliat był wzrostem o „sześć łokci i rozpiętość”, czyli ponad cztery i pół metra.
Starożytni pisarze wspominają ludzi o niemal takim samym gigantycznym wzroście. Uzbrojenie Goliata opisane jest szczegółowo w Biblii. Ubrany był w wojskową zbroję od stóp do głów: miał na głowie miedziany hełm, a jego ciało było ubrane w łupkową zbroję, więc jego waga wynosiła około 5 000 sykli miedzi lub więcej niż 81 kilogramów, a jeden koniec jego żelaznej włóczni ważył 600 sikley, czyli prawie 10 funtów. Miecz Goliata był następnie przechowywany w tabernakulum jako zabytek historyczny.
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez anowi dnia Pon 9:49, 06 Kwi 2020, w całości zmieniany 2 razy
|
|