 |
|
 |
|
anowi
Dołączył: 25 Maj 2008
Posty: 5758
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 525 razy Ostrzeżeń: 0/5
Płeć: Kobieta
|
|
 |
|
 |
|
Wysłany: Nie 0:16, 29 Cze 2008 Temat postu: |
|
|
Błąd jest przywilejem filozofów, tylko głupcy nie mylą się nigdy.
— Sokrates
Każde twierdzenie filozofa daje się zbić z taką samą łatwością, z jaką można go dowieść, nie wykluczając powyższego twierdzenia.
— Pitagoras
Nie wiem czemu, ale właśnie to przyszło mi do głowy w związku z szermierką słowną
Wracając do Schopenhauera...
Wydaje mi się, że dyskutując nie wnikamy nigdy do wnętrza i istoty sprawy, co oznacza , że niemożliwe jest jakiekolwiek ustępstwo. Ale gdy tylko zauważymy, że sami na tym możemy skorzystać , że czegoś się uczymy dowiadujemy się o sobie , o tym, że także coś znaczymy w otaczającej nas rzeczywistości. Każdy człowiek ma wolę, która nim kieruje. (według filozofii indyjskiej świat powstał właśnie dzięki woli poznawania).
. „Wola jako rzecz sama w sobie jest różna od zjawiskowego uprzedmiotowienia i zupełnie wolna od wszelkich form tegoż. Jest wolna od wszelkiej wielości, a chociaż jej zjawiska w czasie i przestrzeni są nieprzeliczone, ona sama jest jedna jako to, co leży poza czasem i przestrzenią".
Gdzieś czytałam, ze Schopenhauer opierał swe twierdzenia na indyjskim bycie rzeczywistym, a także na kosmosie jako energii .
Świat ciągle się zmienia. (Stąd już niedaleko do koncepcji karmy i karmana.) Nie ma stałych zjawisk , są tylko ciągłe zmiany.
W stworzonej przez siebie koncepcji świata i życia sięgał do buddyzmu, a także do dżinizmu.
(Schopenhauer poszukiwał wyjścia z opresji życia, mówił o wpisanym w świat cierpieniu, o jego przezwyciężaniu poprzez współczucie, kontemplację, sztukę, mówił o wyzwoleniu i wręcz — o nirwanie.)
Buddyzm , jako religia kieruje się czterema prawdami:
1. Cała egzystencja jest dukkha. To słowo bywa tłumaczone jako „cierpienie”, „udręka”, „ból” lub „niezaspokojenie”.
2. Przyczyną dukkhi jest żądza.
3. Dukkha wygasa, gdy wygasa żądza.
4. Istnieje ścieżka wyprowadzająca z dukkhi. (właściwe widzenie rzeczy, właściwe emocje, właściwe działania, właściwa mowa, właściwe źródła zarabiania, właściwy wysiłek, właściwa uważność oraz właściwa medytacja.)
Ale namieszałam
Post został pochwalony 0 razy
|
|